Clementinas
Image default
Mobiliteit

Waarom is de Mio scooter zo populair?

Het merk Sym heeft in de laatste jaren een flinke reputatie opgebouwd. Met name dankzij de Mio scooter die mateloos populair is gebleken vanwege de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Er zijn behoorlijk veel merken die gemotoriseerde tweewielers leveren, wat maakt Sym scooter zo bijzonder? Dat bekijken we op deze pagina.

 

Sym scooter

De Sanyang Motor Company, zoals het merk voluit heet, bestaat al sinds 1954. Naast de bekende Sym scooter maken ze ook auto’s en minivans voor Hyundai in hun drie fabrieken in Taiwan, China en Vietnam. Het is daarmee dus geen “rebranded” scooter zoals we die vaak tegenkomen, het is een ‘echt’ merk dat hun eigen producten ontwikkeld, produceert en verkoopt. Met 1 miljard dollar omzet op jaarbasis is dit zeker geen eendagsvlieg…

 

Mio scooter

Nu we weten waar de Mio scooter vandaan komt, gaan we eens wat nader naar dit specifieke model kijken. De prijs ligt iets boven de budget retro scooters, dat is ook wel te merken aan de kwaliteit. Die is namelijk uitstekend voor een scooter in deze prijsklasse. Het is uiteraard nog geen Vespa, maar daar moet je ook tweemaal zoveel voor betalen als het niet meer is. Qua design valt de Mio scooter in de ‘retro’ lijn, dus gebaseerd op de traditionele Italiaanse bromfietsen. Dit ontwerp is wel iets moderner en ziet er fris uit. Het is een echte stadsscooter die lekker wendbaar is en met name op korte ritten goede prestaties levert. En dat is goed nieuws, want het zijn met name die korte ritten die het meeste vergen van dit soort tweewielers. Buiten de bebouwde kom is het doorgaans gewoon de gashendel opendraaien en zorgeloos rijden. Ook de korte ritten rijders adviseren om een paar keer per maand een wat langere rit te maken, van stilstaan is geen enkele brommer beter geworden. Rust roest zullen we maar zeggen…

 

Brommen of snorren

Je kunt bij deze 4-takt Mio scooter kiezen voor een snorscooter of bromscooter, dus maximaal 25 km/u of 45 km/u. Dus wel of niet op het fietspad en wel of niet verplicht een helm dragen. Technisch zijn deze modellen overigens identiek, alleen zit er een andere begrenzer op de snorfiets variant. Andere? Ja, ook op het 45 km/u model zit een begrenzer, dat moet volgens de wet. De motoren van een Sym scooter zijn overigens gemaakt op hogere maximumsnelheden, maar dat is in Nederland niet toegestaan. Het zal je daarom niet verbazen dat veel eigenaren de begrenzing laten verwijderen of in ieder geval laten vervangen.

 

Hoe zit het met scooters opvoeren in Nederland?

Je mag officieel wél scooters opvoeren, je mag er alleen niet meer mee rijden op de openbare weg. Je riskeert dan een boete en een WOK status. Dat heeft niets te maken met Chinese scooters, een WOK status betekent dat jouw scooter opnieuw gekeurd moet worden door de RDW. Een rollenbank heeft een foutmarge van 5 km/u, tot 10 km/u overschrijding van de maximumsnelheid zal er geen WOK status worden afgegeven. Daarom laten best veel mensen hun Mio scooter opvoeren met 9 km/u voor iets meer snelheid zonder bekeuring.

 

Functioneel en netjes afgewerkt

Verder is de Sym Mio scooter compleet uitgerust op basis van een uitgekiend design. Zo kun je met gemak een helm kwijt onder het zadel, de vering is erg comfortabel en de zitting biedt ruimte voor een extra passagier of flinke tassen met boodschappen. Het voorwiel is voorzien van een remschijf voor extra veiligheid. In de webshop kun je het standaard model uitbreiden naar wens en naar jouw beoogde budget. Kom je net wat hoger uit dan je gepland hebt? Dan is kopen of afbetaling ook een optie.

https://www.fastfuriousscooters.nl/sym/